Tuesday, October 23, 2012

:: Fighting!! ::

" Hidup ni kalau tak ada dugaan, bukan kehidupan namanya. " - aku,2008

Semua hidupan atas muka bumi ni, ada masalah dan tatacara kehidupan yang tersendiri. Tak kisahlah bagaimana nak atasi dan jalaninya. Contoh yang termudah ; Masa mula-mula nak belajar ikat tali kasut.  Ingat lagi macam mana susahnya kita nak simpulkan tali kasut yang panjang berjela tu. Sampai berpeluh, berbelit tali tu dibuatnyakan. Last-last, campak kasut ketepi, pakai je kasut yang ada pelekat tu. 

" Kalau kita tengah ada masalah, jangan sekali-kali bezakan masalah kita dengan masalah orang lain. Sebab ujian yang Allah bagi kat kita ni tak sama. Kita ni sebenarnya kuat, sangat kuat. Tapi kadang-kadang kita sendiri yang melemahkan diri kita." ; - cikgu.(aku lupa namanya)

Masa tu aku memang tak dapat nak tangkap maksud sebenar ayat cikgu tu, yelah, masa tu budak-budak lagi. Hidup pun memang 'heaven' habis. Dalam otak ni asyik fikir nak main je. Tapi, semakin hari, aku dah dapat tangkap maksud yang cikgu tu sampaikan. Dan sememangnya kehidupan cukup mengajar kita. Aku rasa korang pun macam tu, kan?

Kita perlu lawan. Kita bukan makhluk yang lemah. Sedangkan semut yang kecil tu mampu hidup dan berlindung dari hujan yang lebat, nikan pula kita manusia yang ada jiwa yang besar.

Apa yang boleh kita buat bila ditimpa kesusahan? BERSABAR. Memang satu KUNCI yang sangat besar.  Kunci yang akan membantu kita untuk dapatkan segala jawapan. Dari SABAR ni, kita akan jumpa KETENANGAN. Sahabat kepada SABAR. KETENANGAN sangatlah kita perlukan, dan ianya akan buat kita lebih rileks dan mampu berfikir dengan lebih RASIONAL. Bila kita sudah BERSABAR, TENANG, dan berfikiran RASIONAL, kita akan mampu untuk BERUSAHA untuk keluar dari kepompong permasalahan ni. REDHA, DOA dan TAWAKKAL  lah dengan apa yang berlaku dan apa yang kita lakukan. Dengan izin Allah, kita akan jumpa PINTU untuk kita keluar dari masalah ini.

Kita mudah untuk hanyut bila ditimpa musibah, tapi kita perlu ingat, ada orang lain yang lagi teruk masalahnya dari kita. Ada yang sedang menunggu kita, keluarga, sahabat dan juga segala impian kita. Lawanlah hati, lawanlah segala rasa negatif. Dan senyumlah. Senyum ubat bagi kesedihan.


Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. 

No comments: