Saturday, March 28, 2009

::mampukah EARTH HOUR berfungsi?::

mampukah EARTH HOUR berfungsi? atau esok kita hanya mampu membilang sahaja bilangan buah rumah @ kawasan yang memadamkan lampu? Pokok pangkalnya, kita yang akan menjawab. But, aku nak kongsilah sikit pendapat @ pandangan aku bg program neh..
for the first time aku tgk iklan pasal neh kat tv, aku tertanya2 untuk apa progrm neh..then, barulah aku tahu..prgrm neh untuk memberikan kesedaran tentang betapa pentingnya menjaga bumi.

ok..padamkan lampu dalam masa sejam..then??? dengan tu dpt ke kita hayati tentang penjagaan bumi?
cuba fikirkan..

kita tahan ke nak duk lam gelap gelita, sedangkan kalo letrik tak dek..mau kita nak depak2 je fius2 tak termasuk lg radio, tv,mesin basuh..bla bla bla
urmm..satu lagi ape yg aku nmpk, kpd peniaga2 yang menggunakan letrik seperti peti ais dan sebagainya..mau cair, busuk habis barang2 lam peti tu..
then, peniaga restoran..nak ke biarkn costumer diorg duk makan lam gelap..satu jam lak tuh..uihsss.( tapi tak taulah kot2 sempena prgrm neh pelanggan restoran akan bersabar..)
then, dlm masa sejam tuh..habis semua lampu2 jalan akan terpadam..warrghhh pada pemandu yg lmpu kreta@motor yg dh hidup segan tuh..susah jugak..

berbalik pada misi prgrm neh, untuk memberikan kesedaran pentingnya menjaga bumi..
aku rse, kita kena hapuskan xtvt pembalakan haram, pembakaran terbuka, pencemaran sungai dengan sisa kumbahan kilang2 dan macam2 lagi kerja2 mendurjanakan alam (kita pun tahu semua neh..lam berita byk kes2 mcm neh )..untuk mendidik, tak salah..tapi..mungkin dengan pengisian yang lebih simple dan menjaminkan penglibatan yang menyeluruh..

aku berikan satu contoh : program gotong-royong perdana..aku tgk progrm neh lebih tertumpu kpd anak2 sekolah dan sesetengah pihak sahaja...(maaf jika terlepas pandang) apa kata kalau progrm neh melibatkan semua pihak termasuk lah dikampung2 kecil diluar daerah sana hinggalah ke bandar besar seperti Kuala Lumpur. Dan prgrm ini dijadikan agenda dua tahun sekali@setahun sekali dan mesti dilaksanakan..

kalo korang tnya aku..nak ke aku padam letrik mse sejam tuh..jwnnya.. memang!! memang aku akan switch off semua benda2 letrik tuh..sbb mlm neh aku tak dek kat umah!! hak hak hak hak..

adik aku ada tnya, "kalo sejam kena swicth off semuanya..berita, cerita2 lam tv tuh padam gak erks??pastu mcm ane nak tgk AF????" (ade logiknya ape yg adik aku tnya neh)

aku hanya memberikn pndgn..dan kita semua akan menilaikannya bersama..wallahualam.

> ini sekadar memberikan pandangan..
> cintailah bumi kita..
1253am

No comments: